Om Kurserna

På mina kurser så använder jag Artisan´s och Lukas oljemålnings färg. Det är linoljefärg som är vattenlöslig vilket gör att de som inte tål lukt kan vara med. Man rengör allt i vatten.

I akvarell använder jag tubfärg. Jag tycker det är lättare att måla med och man får med sig mer pigment om man vill ha mycket färg. Jag använder 5 färger (+ vit i olja). Utifrån dessa får man sedan blanda sig fram till alla färger och på så sätt skapar man harmoni bland färgerna i bilden. Färgerna är miljövänliga.

När jag håller kurs så tycker jag det är viktigt att man får lära sig grunderna ordentligt så man senare kan måla fritt och välja utan att bli osäker på hur det blir eller fungerar. Så till att börja med så har jag en del enklare övningar både för högra och vänstra hjärnhalvan för att komma igång.

Övningarna är mycket till för att lära om färgerna och för att släppa rädslor och kontroll. Det är viktigt att det blir roligt att måla både själv och i grupp.

På sommarkurserna vistas vi mycket ute, om vädret tillåter. De som är nybörjare börjar med övningar och kan sitta ute med dessa. De som har målat ett tag målar efter fria motiv i naturen.
Vi har genomgångar och dagliga övningar för högra hjärnhalvan så målarsinnet lättare kommer igång. Det är fritt att måla hur mycket man vill och orkar.

På kurserna på Borås Målarskola har vi också övningar på samma sätt men här är det dag och kvällskurser. Något som också blir mer och mer viktigt är att vi kan vara avkopplade, nedkopplade och vara utan mobil en stund.

Så därför vill jag att den är avstängd under målarpassen. Behöver man ringa eller prata så görs det i kapprummet för att ej störa de andra. Jag tar max 8 per grupp i dessa tider och då får alla gott om plats med eget utrymme.

Jag säljer en del material på skolan.

Till sommarkurserna lastas min Dacia till bredden med material och åker till Fristad folkhögskola och Herrljunga.
I Gesebol, 2 mil väster om Borås, där jag bor har jag också en sommarkurs på 3 heldagar, och 2 separata lördagar. Då finns material på plats och vi målar i vacker bymiljö med gammalt 1800- talshus som lokal och sjön utanför.

Till Grekland får var och en bära sitt material och jag har med lite extra i mitt bagage. Där målar vi i akvarell och gouache så då behövs inga stafflier. Målarresorna går till Grekiska fastlandet och vi flyger till Thessaloniki och åker sedan taxi ca 15-20 min till Peraia alldeles vid havet. 2021 och 2022 blir det inga resor till Grekland tyvärr men kanske blir det spännande nya mål i Sverige i stället. Håll utkik bland event och i bloggen.

Sommarkurser

Vill man ha staffli på sommarkurs så får var och en ta med sej det.
Välkommna!