Oljemålning

Till oljemålning behöver du oljefärger, grövre penslar, målarkniv, palett som är vit och flat och pannå eller duk.

På Borås Målarskola använder vi färger som är miljövänliga och luktfria. Det är en linoljefärg som är löslig i vatten. Praktiskt när vi gör rent tex penslar. Annars likvärdig med andra oljefärger vad gäller tex torktid.

När man målar olja så kan man måla över och måla om när partier är torra. Det är en kraftigare färg så det krävs stadigare borst på penslarna. Vanligast är svinborst eller syntet.

På Målarskolan får du lära dig olika tekniker som kan passa för olika motiv. Vi målar med skumgummisvampar, natursvampar, kniv, fingrar och penslar.

Oljemålning borås Målarskola

I oljemålning används vit färg för att få ljusare nyanser. Man lär sig att blanda alla färger till nya färger och nyanser.

Pannå eller duk är det vi målar på. Det finns canvasduk eller linneduk. Som palett kan användas gamla vita plastlock så blir det lite mer återvinningstänk. När målarpasset är slut så skrapar vi av paletten och sätter resterande färg på en gemensam duk. På så sätt slipper vi få det i avloppet.

Vi använder oss av 5 färger + vit.

Allt material finns till försäljning på Borås Målarskola.

Våra kurser

Se alla kurser

Borås Målarskola Events

vi gör alltid nya och intressanta evenemang, du kan läsa mer om våra aktuella och kommande evenemang genom att helt enkelt klicka på denna knapp.

Se alla events

100% Nöjd